To jest archiwum! Aktualna strona znajduje się pod adresem: www.informacjapubliczna.org

logo Pozarządowego Centrum Dostępu do Informacji Publicznej
Newsletter
Wydarzenia
poprzednimarzec 2025następny
PWŚCzPtSN
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 
Komentarze
| 12-11-2016 18:17
| 12-11-2016 18:14
| 04-04-2016 14:44
Sieć Obywatelska - Watchdog Polska Pozarządowe Centrum Dostępu do Informacji Publicznej >> Aktualności >> Jeśli to wrzesień...to czas na ograczenie dostępu do informacji

29.08.2013
A- A+
Jeśli to wrzesień...to czas na ograczenie dostępu do informacji

Otrzymaliśmy projekt ustawy o zmianie ustawy o służbie zagranicznej i odnaleźliśmy w niej przepis już znany wszystkim osobom interesującym się dostępem do informacji publicznej. Tak, tak, to co znane było jako "poprawka Rockiego" powraca teraz w propozycji MSZ.

bariera

Projekt zmian m.in przewiduje, że:

Art. 43a. 1. Informacje dotyczące spraw zagranicznych lub członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, których udostępnienie osobom i podmiotom nie wykonującym zadań publicznych wymagających dostępu do takich informacji może osłabić pozycję negocjacyjną lub procesową Rzeczypospolitej Polskiej lub w inny sposób osłabić ochronę interesów Rzeczypospolitej Polskiej lub Polaków za granicą, lub interesów Rzeczypospolitej Polskiej związanych z członkostwem w Unii Europejskiej, stanowią tajemnicę prawnie chronioną.
2. Ochrona, o której mowa w ust. 1, może dotyczyć w szczególności:
1) projektów umów międzynarodowych;
2) informacji zawartych w stanowiskach, opiniach, instrukcjach, sprawozdaniach i analizach sporządzonych przez przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej lub na zlecenie organów Rzeczypospolitej Polskiej na potrzeby:
a) postępowań przed sądami, trybunałami i innymi organami międzynarodowymi orzekającymi z udziałem Rzeczypospolitej Polskiej oraz ich fazy przygotowawczej,
b) negocjacji międzynarodowych,
c) negocjacji prowadzonych w ramach Unii Europejskiej bądź z przedstawicielami jej instytucji,
d) rozmów i korespondencji prowadzonych w związku ze stosunkami Rzeczypospolitej Polskiej z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi oraz członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
3) ochrony bezpieczeństwa personelu i obiektów służby zagranicznej, w tym obowiązującego systemu ochrony i zabezpieczenia placówek zagranicznych.
3. Ochrona, o której mowa w ust. 1, dotyczy informacji będących w posiadaniu organów władzy publicznej lub jednostek organizacyjnych im podległych lub przez nie nadzorowanych, a także innych osób lub podmiotów wykonujących zadania publiczne na zlecenie tych organów lub jednostek organizacyjnych.
4. Informacje, o których mowa w ust. 1, mogą zostać udostępnione przez organ władzy publicznej, który je wytworzył lub otrzymał, ze względu na ważny interes publiczny.”.

W uzasadnieniu wprowadzenia przepisu nie jest wyjaśnione dlaczego należy objąć tak szerokim ograczeniem szereg informacji, które mają olbrzymi wpływ na życie obywateli i obywatelek. O zagrożeniach związanych z przyjęciem takiego rozstrzygnięcia pisaliśmy już wielokrotnie. Ograniczają one nie tylko kontrolę społeczną, ale są również sprzeczne z Konstytucją. Sieć Obywatelska-Watchdog Polska z pewnością będzie zajmować kolejne stanowiska w tej sprawie i już teraz zachęcamy Was do śledzenia rozwoju wydarzeń.

Krzysztof Izdebski
Wydrukuj skomentuj

CC | Sieć Obywatelska - Watchdog Polska, ul. Ursynowska 22/2, 02-605 Warszawa, +48 22 844 73 55, dip@lgo.pl | CMS: e-ppi.pl | Wygląd strony: Agencja BO TAK!
Inne nasze programy:    fundusze sołeckie watchdog