Raport NIK z 2004 r.
Tematyka kontroli obejmowała głównie:
- przygotowanie kadrowe i organizacyjne do realizacji zadań określonych ustawą o dostępie do informacji publicznej,
- działania w celu uruchomienia Biuletynu Informacji Publicznej,
- rzetelność i faktyczną dostępność informacji publicznej oraz informacji o środowisku,
- realizację zadania „Budowa i pilotażowe wdrożenie informatycznego systemu wspomagania zarządzania województwem”,
- prowadzenie wojewódzkiego dziennika urzędowego.
W raporcie w rozdziale ogólna ocena kontrolowanej działności podkreslone zostało, iż kontrola ujawniła szereg przypadków lekceważenia i zaniedbywania obowiązków w zakresie jawności życia publicznego, głównie polegających na:
- zaniechaniu upublicznienia oświadczeń majątkowych i o działalności gospodarczej radnych oraz członków kierownictwa urzędów gmin, wymaganych przepisami art. 24i i 24j ustawy o samorządzie gminnym,
- opieszałym lub fragmentarycznym ogłaszaniu w BIP informacji wymaganych przez art. 6 ust. 1 pkt 1, pkt 3 lit. b, e i f i pkt 4 ustawy o dostępie do informacji publicznej, tj. omajątku, budżecie, prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach (podlegających ogłoszeniu od 1 lipca 2003 r.) oraz o zamierzeniach i programach działania, stanie przyjmowanych spraw, stanie samorządu i efektach kontroli (od 1 stycznia 2004 r.),
- zaniechaniu publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym zmian w budżecie przez aż 52,1% gmin oraz sprawozdań z wykonania budżetu przez aż 34,7% gmin województwa podlaskiego, co naruszało art. 61 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym,
- opieszałym i nierzetelnym publikowaniu uchwał i sprawozdań budżetowych gmin w wojewódzkim dzienniku urzędowym oraz na oznaczaniu numerów tego dziennika datami wcześniejszymi niż data skierowania do druku przez Podlaski Urząd Wojewódzki, wbrew postanowieniom art. 20 ust. 2 i 3 ustawy o publikowaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych,
- zaniechaniu udostępniania Monitora Polskiego B przez 12 z 16 kontrolowanych jednostek, mimo obowiązku określonego w art. 26 ustawy powołanej ustawy.
W ramach kontroli sprawdzano realizację dostępu do informacji w 16 podmiotach:
- Podlaski Urząd Wojewódzki,
- Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego,
- Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach,
- Starostwo Powiatowe w Sejnach,
- Urząd Miejski w Suwałkach,
- Urząd Miejski w Łomży,
- Urząd Miejski w Drohiczynie,
- Urząd Miejski w Jedwabnem,
- Urząd Miejski w Kleszczelach,
- Urząd Gminy w Wiźnie,
- Urząd Gminy w Gibach,
- Urząd Gminy w Białowieży,
- Urząd Gminy w Puńsku,
- Urząd Gminy w Mielniku,
- Urząd Gminy w Filipowie,
- Urząd Gminy w Szypliszkach.
NIK jako jeden z pierwszych podmiotów przeprowadził analizę stosowania ustawy o dostępie do informacji publicznej. Warto zapoznać się z tym raportem głównie z punktu widzenia aktualności niektórych "zaniedbań" m. in. w stosowaniu usatwy o dostępie do informacji publicznej.