To jest archiwum! Aktualna strona znajduje się pod adresem: www.informacjapubliczna.org

logo Pozarządowego Centrum Dostępu do Informacji Publicznej
Newsletter
Wydarzenia
poprzednikwiecień 2024następny
PWŚCzPtSN
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930 
Komentarze
| 12-11-2016 18:17
| 12-11-2016 18:14
| 04-04-2016 14:44
dokument archiwalny

19.09.2011
A- A+
Nowelizacja u Prezydenta – co można zrobić?

Według art. 123 ust, 3 Konstytucji RP  w sprawie ustawy, której projekt został uznany za pilny Prezydent RP ma tylko 7 dni na jej podpisanie. Dlatego mamy bardzo mało czasu na podjęcie działań.

Znaczek ze strony Prezydenta RP z napisem Prezydent.pl

Prezydent może zadziałać na trzy sposoby. Podpisać ustawę, skierować do Trybunału Konstytucyjnego wskazując konkretne przepisy, co do których oczekuje oceny w kwestii ich konstytucyjności lub też zawetować ustawę.

Stowarzyszenie Liderów Lokalnych Grup Obywatelskich będzie wnioskowało do Prezydenta o zawetowanie ustawy. Zawiera ona naszym zdaniem znacznie więcej wad niż tzw. „artykuł 5a” czy zmiana typów sądów, do których będzie mogła odwołać się osoba w razie odmowy udostępnienia informacji. Te dwie kwestie w ogóle nie musiałyby być poruszane w nowelizacji, gdyż nie dotyczą ponownego wykorzystywania informacji publicznej. 

Natomaist w kwestii ponownego wykorzystywania informacji publicznej wielokrotnie podnosiliśmy, iż proponowany model pozwala administracji dowolnie kreować warunki udostępnia informacji do ponownego wykorzystywania pozbawiając wnioskodawcę wpływu na kształt tych  warunków i pozbawia go możliwości egzekwowania obowiązków podmiotu zobowiązanego w zakresie udostępnienia tych danych. W przypadku braku zgody na warunki zaproponowane przez administrację, wnioskodawca nie ma w zasadzie żadnych możliwości ochrony swoich interesów. 

Sposób w jaki procedowana była nowelizacja ustawy spowodowała, że większość działań dotyczących jej poprawy koncentrowała się wokół zwalczenia tzw. "artykułu 5a" - wprowadzającego bezpośrednio do ustawy ograniczenia dotyczące niektórych informacji. Poza pierwszym spotkaniem podkomisji sejmowej, ani razu nie udało się doprowadzić do poważnej dyskusji na temat ponownego wykorzystowania informacji i przepisów z nim związanych. Naszym - wielokrotnie wyrażanym - zdaniem mogą one przyczynić się do osłabienia pozycji obywatela względem urzędu. Posłowie nie odnieśli się jednak do kwestii praw obywateli podczas prac podkomisji.

Przypominamy jakie akcje podjęliśmy na rzecz doprowadzenia do namysłu nad nowelizacją ustawy o dostępie do informacji publicznej.

1. Zbieraliśmy podpisy pod apelem do Posłanek i Posłów o wysłuchanie publiczne. W ciągu dwóch dni podpisało się ponad 40 osób i organizacji. Wniosek o wysłuchanie publiczne zgłosiły kluby PiS i SLD, jednak dzięki wybiegom osób obsługujących Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych, które wielokrotnie myliły się w liczeniu głosów, posłom koalicji rządzącej udało się ten wniosek odrzucić po ściągnięciu „posiłków”.

Dokumentacja potwierdzająca, jak wyglądało zbieranie podpisów i odbywało się głosowanie znajduje się tutaj: apel do Posłanek i Posłówinformacja o podpisach pod apeleminformacja o głosowaniu wniosku o wysłuchanie publicznenagranie głosowania

2. Uczestniczyliśmy w posiedzeniu podkomisji sejmowej i zgłaszaliśmy ustnie uwagi dotyczące zagrożeń związanych z wdrażaniem projektowanych przepisów, zwłaszcza z pozostawieniem wielu niedookreślonych kwestii, które w efekcie mogą utrudnić dostęp do informacji. Bezskutecznie.

3. Przedstawiliśmy na piśmie swoją opinię sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Zwracaliśmy uwagę, że są też inne złożone opinie organizacji społecznych np. Izby Wydawców Prasu i Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, które wyrażają podobne do naszych poglądy w wielu kwestiach.

4. Nieustająco przypominaliśmy posłom o swoich zastrzeżeniach do ustawy

5. Uczęszczaliśmy na posiedzenia sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, choć ani razu jej przewodniczący – Poseł Marek Biernacki -  nie wyraził zgody na naszą obecność (korzystając ze swojego przywileju zaproszania lub nie zaproszania gości). 

6. Apelowaliśmy do Senatorów o zwrócenie uwagi na niedoskonałości ustawy oraz na brak dyskusji  nad konkretnymi projektowanymi przepisami.

Ostanie działanie odniosło skutek. Senat zamówił pierwszą niezależną ekspertyzę. Sporządził ją mec. Jan A. Stefanowicz, który nie był zaangażowany w nowelizację ustawy na żadnym etapie jej tworzenia. W wielu miejscach potwierdza obawy wyrażane przez nasze Stowarzyszenie. Autor opinii jest bardzo krytyczny wobec nowelizacji: Niestety, prawdopodobnie brak zrozumienia, czym jest i czym być powinno „ponowne wykorzystywanie” informacji sektora publicznego oraz wadliwa redakcja przepisów spowodowały, iż przyjęta właśnie przez Sejm ustawa istotnie może naruszać tak Konstytucję RP, jak i podstawowe regulacje UE oraz samą dyrektywę, którą ma implementować. Mając to na uwadze, w pierwszej części poniższych uwag przedstawiam zakres ograniczeń wprowadzany ustawą, który nie znajduje uzasadnienia i przynosi skutek przeciwny niż cele”

W dalszych pracach Senatu wątpliwości eksperta nie zostały wzięte pod uwagę.

Prezydent ma możliwość zorganizowania konsultacji z ekspertami. Takie spotkanie będzie postępem w stosunku do dotychczasowych doświadczeń. Warto zatem apelować do Prezydenta o wysłuchania różnych opinii, wysyłając list na następujący adres:

Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, ul. Wiejska 10, 00-902 Warszawa

Fax: (48 22) 695-22-38, listy@prezydent.pl

Nasze Stowarzyszenie wyśle swoją opinię i wniosek o weto 20 września 2011 roku. Jeżeli  uznacie Państwo, że nasze argumenty Was przekonują, apelujcie do Prezydenta o weto. Na tym etapie bowiem, nie da się wprowadzić zmian dotyczących konkretnych rozwiązań – można je jedynie przyjąć lub nie. 

Żałujemy, że zmuszeni zostaliśmy do takiego apelu, jednak wcześniejsze konsekwentne blokowanie dyskusji  nie pozwala nam na inną decyzję. Uważamy, że w interesie obywateli jest nieprzyjmowanie proponowanej ustawy, gdyż nie osiągnie ona swojego celu, a jednocześnie utrudni dostęp do informacji.

 

 

Ostatnia modyfikacja: 2012-12-22
Katarzyna Batko-Tołuć
Wydrukuj skomentuj

Komentarze (8)
Janka | 21.09.2011
Prezydent powiedział: "Do zmiany przepisów zobowiązuje nas bowiem prawo unijne. – Nie można ryzykować zapłacenia kary za niewdrożenie tej ustawy w życie, ale warto sprawdzić, czy ta procedura, w moim przekonaniu błędna, nie narusza zasad na tyle, że trybunał może to zakwestionować – (powiedział w TVP 1, dzis w Dzienniku GP) , Jakie KONKRETNIE przepisy unijne zobowiazuja nas do powyzszych dzialan? Czy ktos moze powołać się na rozporządzenie, dyrektywę, traktat??? Bede zobowiazana za odpowiedz.
usuń
Janka | 21.09.2011
Prezydent powiedział: "Do zmiany przepisów zobowiązuje nas bowiem prawo unijne. – Nie można ryzykować zapłacenia kary za niewdrożenie tej ustawy w życie, ale warto sprawdzić, czy ta procedura, w moim przekonaniu błędna, nie narusza zasad na tyle, że trybunał może to zakwestionować – (powiedział w TVP 1, dzis w Dzienniku GP) , Jakie KONKRETNIE przepisy unijne zobowiazuja nas do powyzszych dzialan? Czy ktos moze powołać się na rozporządzenie, dyrektywę, traktat??? Bede zobowiazana za odpowiedz.
usuń
Szymon Osowski | 21.09.2011
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/1524&format=HTML&aged=0&language=PL&guiLanguage=en Dyrektywa: http://www.informacjapubliczna.org.pl/18,327,polska_pozwana_przez_komisje_europejska.html Informacja o karach dla Polski: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP%2F10%2F801&format=HTML&aged=0&language=PL&guiLanguage=en http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/1524&format=HTML&aged=0&language=PL&guiLanguage=en http://www.informacjapubliczna.org.pl/18,327,polska_pozwana_przez_komisje_europejska.html http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP%2F10%2F801&format=HTML&aged=0&language=PL&guiLanguage=en
usuń
Tadek | 21.09.2011
Radze uproscic czy ulatwic poparcie dla tej akcji poprzez zamieszczenie standartowego listu protestacyjnego ktory mozna podpisac i wyslac pod wskazany adres. Bedzie to o wiele bardziej efektowne. Wiele osob nie ma czasu na pisanie listu ale podpisanie petycji i jej wyslanie nie zabiera wiele czasu. Pozdrawiam Tad
usuń
Katarzyna Batko-Tołuć | 21.09.2011
Standardowy list jest tutaj http://www.informacjapubliczna.org.pl/11,578,organizacje_pozarzadowe_i_obywatele_apeluja_do_prezydenta.html
usuń
bogusław | 22.09.2011
Wydaje się , że ci wyrodni wybrańcy narodu bardziej działają we własnym interesie , nie słuchają społeczeństwa. To co dzieje się z ustawą o dostępie do informacji publicznej to zgroza. Mam wrażenie , że posłowie działają w tajnej ortganizacji pod kryptonimem " Rzeka " - pogłębjajmy dno trzymajmy się koryta. Itak co cztery lata.
usuń
alw | 09.10.2011
Bardzo proszę o poprawienie fałszywej informacji dotyczącej znaku prezentowanego jako "Logo Prezydenta RP", to NIE JEST LOGO, to NIE JEST ZNAK PREZYDENTA, to jest LOGOTYP STRONY WWW Pana Prezydenta. Pan Prezydent nie używa LOGO a Godła RP - Orła Białego na tarczy o polu czerwonym.
usuń
Katarzyna Batko-Tołuć | 09.10.2011
Poprawione. Dziękujemy za zwrócenie nam uwagi na nieprawidłowe podpisywanie obrazka.
usuń
CC | Sieć Obywatelska - Watchdog Polska, ul. Ursynowska 22/2, 02-605 Warszawa, +48 22 844 73 55, dip@lgo.pl | CMS: e-ppi.pl | Wygląd strony: Agencja BO TAK!
Inne nasze programy:    fundusze sołeckie watchdog